Link building z wykorzystaniem PBN – linki kanoniczne i wizytówki NAP
Żeby odbiorca znalazł twój biznes musisz nie tylko złożyć stronę firmową, ale również zadbać o jej widoczność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Do tego ważna jest zawartość strony oraz to czy systematycznie publikowane są na niej kolejne rzetelne i pomocne dla użytkownika treści. Ale nie wolno również pominąć tzw. link buildingu, innymi słowy zdobywania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest stosowanie PBN – prywatnej sieci blogów.
PBN i ich atuty oraz minusy
PBNy są prywatne, bowiem są budowane a potem nadzorowane przez jeden podmiot (na ogół przez dużą agencję marketingową bądź firmę SEO), który dba o jakość udostępnianych tam tekstów. Prywatne sieci blogów są zazwyczaj stosowane jako komponent rozbudowanej strategii marketingowej, co jest bardzo istotne, ponieważ najlepsze efekty ich wykorzystania zauważa się w odniesieniu do stron, które zostały wcześniej odpowiednio zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz zawartości. Prywatne sieci blogów nie tylko pozwalają na pozyskanie sporej ilości linków przychodzących do witryny, ale także na ich urozmaicenie, co jest dobrze oceniane przez algorytmy wyszukiwarek. Za minus PBNów można uznać tylko to, że ich wykonanie sporo kosztuje, a następnie konieczne jest przeznaczenie wielu godzin na utrzymanie ich w odpowiedniej jakości.
Artykuły z canonicalem oraz wizytówki NAP, czyli jak wykorzystać możliwości PBN
Prywatne sieci blogów doskonale spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można przy ich użyciu zamieszczać sponsorowane artykuły tematyczne stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Czym jest NAP? To w zasadzie każde miejsce online, gdzie zaprezentowane są najistotniejsze dane telekontaktowe firmy – jej adres stacjonarny, telefon bądź adres e-mail oraz nazwa. Przykładowo, wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim też profil na portalu społecznościowym, wpis w internetowym katalogu biznesowym albo artykuł, w którym dodano firmowe dane teleadresowe.
Inny ciekawy sposób na wykorzystanie potencjału PBNów to artykuły z linkiem kanonicznym. Polegają one na powtórnej publikacji ciekawych artykułów z podaniem linku do źródła treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tym przypadku roboty wyszukiwarek na ogół oceniają wyżej jakość pierwotnego artykułu, ponieważ natrafianie na linki do niego na rozmaitych blogach w sieci rozumieją jako znak, iż pod wymienionym adresem kanonicznym znajdują się warte uwagi, przydatne informacje. Publikacje z linkiem kanonicznym są najskuteczniejsze przy tekstach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym kluczowe jest zdobycie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych zwłaszcza z doradztwem finansowym, prawem, aktualnymi informacjami czy medycyną.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO